Op zaterdag 10 oktober verzorgt Arnold Beugelsdijk een presentatie over de invloed van het nazisme op de beeldende kunst in de periode 1933 – 1945. Beugelsdijk is beeldend kunstenaar en lid van Westlands kunstenaarscollectief WIT.
In 1933 richtte Joseph Goebbels in Duitsland de Reichskulturkammer op, waar kunstenaars zich bij aan moesten sluiten. Er ontstond de term: Entartete Kunst. Voor moderne kunst was geen plaats; kunst moest worden ingezet voor propaganda en voor verheerlijking van het Germaanse ras. Mensen, voorwerpen en landschappen moesten realistisch worden afgebeeld. Zulke kunstwerken zouden de liefde aanwakkeren voor volk en vaderland, bloed en bodem.
In november 1940 werd in Nederland het Departement van Volksvoorlichting en Kunsten, ingesteld door Rijkscommissaris Seyss-Inquart. Wie zich aanmeldde moest een ariërverklaring ondertekenen, als bewijs van zijn of haar ‘raszuiverheid’. Een groot aantal kunstenaars collaboreerde met de Duitsers; in 1944 ging het om 42.000 leden. Maar er waren ook genoeg kunstenaars die weigerden zich aan te sluiten.
Beugelsdijk gaat tijdens deze lezing uitgebreid in op deze materie en ondersteunt zijn verhaal met veel beeldmateriaal. Hij bespreekt oorlogsmonumenten en laat zien hoe kunstenaars de oorlog in hun werk verbeeldden. Ook roofkunst en de invloed van Het Bauhaus komen aan de orde.
De presentatie start om 14.00 uur en duurt zo’n 2 uur. Vanwege de coronamaatregelen kunnen slechts 25 personen de presentatie bijwonen. Kosten zijn € 5,00 per persoon, en dat is inclusief een koffie of thee bij binnenkomst, maar exclusief een eventueel bezoek aan het museum. Aanmelden is helaas niet meer mogelijk. We zitten vol.