De slag om vliegveld Ockenburg

LET OP: Vanwege de extra strenge corona-maatregelen wordt deze lezing verzet naar begin 2021. Een datum wordt nog geprikt. Tot die datum bekend is, kan tijdelijk niet aangemeld worden voor deelname.

Prijs: € 5,00 p.p.

Op zaterdagmiddag 31 oktober verzorgt Ton Immerzeel een lezing over de oorlogshandelingen in de meidagen van 1940, die gericht waren op het veroveren van de vliegvelden rond Den Haag. Immerzeel is historicus en conservator van het Westlands Museum.

In de vroege morgen van 10 mei 1940 zetten Duitse troepen de aanval op ons land in. Het doel is om in één dag de Nederlandse regering, de legerleiding en de koninklijke familie gevangen te nemen om zo de oorlog in Nederland snel te beëindigen.
Duitse parachutisten en luchtlandingstroepen vallen daarom de vliegvelden Ypenburg en Ockenburg ten zuiden en ten westen van Den Haag aan. Van hieruit wil de Duitse agressor Den Haag veroveren. Vooral de Duitse aanval op vliegveld Ockenburg heeft voor het Westland in die eerste oorlogsdagen grote gevolgen. Door sterke tegenstand van het Nederlandse leger mislukt het Duitse aanvalsplan en een snelle herovering van de vliegvelden zorgt ervoor dat Duitse troepen er niet meer kunnen landen.

Immerzeel zal aan de hand van uitgebreid beeldmateriaal ingaan op de oorlogshandelingen die zich in die dagen in het Westlands afspeelden.

De presentatie start om 14.00 uur en duurt zo’n 1,5 uur. Vanwege de coronamaatregelen kunnen slechts 22 personen de presentatie bijwonen. Kosten zijn € 5,00 per persoon, en dat is inclusief een koffie of thee bij binnenkomst, maar exclusief een eventueel bezoek aan het museum. Aanmelden vooraf (inclusief betaling) is verplicht en dat kan via onderstaand formulier. (LET OP: inschrijven is pas weer mogelijk als de nieuwe datum bekend is)