Scheltema kunstlezingen

door gerenommeerde kunsthistorici

Rond de grote overzichtstentoonstelling van de Westlandse kunstschilder Leendert Scheltema (1876-1966) organiseert het Westlands Museum de komende maanden een serie van drie Zondagmiddaglezingen. Drie vooraanstaande kunsthistorici bespreken zijn werk en de invloed daarop van zijn leermeesters.

Op zondag 17 oktober vindt de aftrap plaats met een lezing over Jan Toorop, een van de leermeesters van Scheltema. Deze lezing wordt verzorgd door drs. John Sillevis, oud-conservator van het Kunstmuseum Den Haag en Haagse School-autoriteit.

De tweede leermeester van Scheltema, Vilmos Huszár, komt aan bod op zondag 14 november. Sophie van Steenderen, kunsthistorica en conservator van Stadsmuseum Harderwijk, vertelt over het leven en werk van deze kleurrijke kunstenaar, en mede-oprichter van kunststroming De Stijl.

De derde lezing, op zondag 12 december, gaat over religie en de connectie met de kunst. Want ook Scheltema toonde religieuze interesse in zijn werk. Deze lezing wordt verzorgd door Jan Goossensen, oud journalist van onder meer van Hervormd Nederland, en oud Hoofdredacteur van Kerk in Den Haag.