Nieuwe aanwinst voor het museum

Een prachtige houtskooltekening van scheepswerf Van Waveren

We hebben er weer een prachtige aanwinst bij. Het gaat om een houtskooltekening van de kunstenaar Hugo Liebe (1912-1997). Het kunstwerk toont de oude scheepsmakerij van Van Waveren langs de Gantel in Monster en dateert uit het midden van de vorige eeuw. De tekening is aan het museum geschonken door Pedro Straathof uit Honselersdijk. Conservator Ton Immerzeel heeft de aquarel in ontvangst genomen en een plekje gegeven in de foyer van het museum. Daar is het vanaf nu te bezichtigen.

Hugo Liebe heeft een groot deel van zijn leven in het Westland gewoond. Als geboren Amsterdammer volgde hij in Den Haag opleidingen aan de Academie van Beeldende Kunsten en de Haagse Fotovakschool. In 1935 vestigde hij zich in Monster als beroepsfotograaf. Maar naast dit werk besteedde hij veel tijd aan het maken van kunst en bekwaamde zich in portretten, landschappen en stillevens. Hij trouwde in 1943 met Maria van der Lycke uit Leiden die de balletschool Delta oprichtte. Het huwelijk strandde in 1981, waarna Liebe zich in Utrecht vestigde, alwaar hij in 1997 overleed.

Pedro Straathof (r) overhandigt conservator Ton Immerzeel de houtskooltekening