Burgemeester opent expositie WO2

Offciële opening in select gezelschap

Vandaag is de tentoonstelling 'WO2 in het Westland' officieel geopend door burgemeester Bouke Arends van de gemeente Westland. Dit gebeurde vanwege de coronamaatregelen in klein gezelschap, vooral bestaande uit de vrijwilligers die hard hebben gewerkt aan de opbouw van deze tentoonstelling. Het resultaat mag er wezen: twee tentoonstellingsruimten staan vol met informatiepanelen, mooie objecten, kledingstukken en films over de jaren 1939 - 1945. Daarnaast hangen in de foyer 50 nieuwgemaakte bevrijdingsrokken, en staat er een authentieke Amerikaanse Jeep te pronken.

De burgemeester ging tijdens zijn toespraak in op de actualiteit en benadrukte dat het van belang is dat we oog hebben en houden op democratische rechten. De geschiedenis leert dat democratie regelmatig onder vuur komt te liggen; Hitler kwam democratisch aan het bewind maar wist dit in de kortste keren te wijzigen in een fascistische gruwel.

Na de officiële openingshandeling - het onthullen van de naam van de tenoonstelling door een Nederlandse vlag weg te trekken - bezocht het gezelschap de tentoonstellingen, waarbij conservator Ton Immerzeel uitleg gaf.

Burgemeester Arends opent - begeleid door vrijwilligers in bevrijdingsrok - de expositie door de vlag weg te trekken